Xiaomi – de hogy is ejtjük?

9517

 

Sokat gondolkoztunk azon, hogy is lehetne elkezdeni egy ilyen szerteágazó márka bemutatását, mint a Xiaomi. Végül úgy döntöttünk, legjobb lenne a legelejétől elindulni, elmesélni az alapokat. Amit mi is szerettünk volna tudni, mikor először szembejött velünk ez a név. Például, hogy mi is a Xiaomi márka? Mi az üzenete a fogyasztóknak? Kik a célközönség? S nem utolsó sorban: hogy is kell ejteni azt a fránya X-et a szó elején? Vágjunk is bele, induljunk a kályhától, mint az egyszeri táncosok.

 

A kezdetek

Nem is kell olyan hosszan visszamennünk az időben, hogy eljussunk 2010-ig, amikor a márka még nem volt más, csak egy kis Androidos szoftver a sok közül, a MIUI. Érdekes, hogy a szó a Me + You + I angol névmásokból áll össze, mellyel azt akarta jelezni, hogy összeköti az embereket.

De hogyan tovább? A szoftver sikere a kínai anyanyelven kívül abban állt, hogy szabadon szerkeszthető volt. Sokan éltek is ezzel a lehetőséggel, és így tették egyedibbé a telefonjuk. A témában rengeteg fórum, fanclub és internetes csoport jött létre közösségi alapon. Mindenhol egy kicsit még hozzáadtak a MIUI-hoz, a Xiaomi pedig épült, gyarapodott, mindezt a közössége segítségével. Nem nagy utcai reklámtáblák segítették az útját a hírnév felé, hanem az elhivatott rajongói, akik megszerették könnyű használata, sokszínűsége és személyre szabhatósága miatt. Mindezt pedig egy kis startupból érte el.

 

Álmodtak egyet

Mertek nagyok lenni: 2011-ben a cég álmodott egyet, és megjelent saját okostelefonjával a kínai piacon. Ez volt a Mi 1. A már a korábban megismert, és sokak által megszeretett MIUI működtette, mint Android alapú operációsrendszer. A szoftver fő varázsa, mely szerint szabad forráskódja miatt bárki szerkeszthette, még most is megmaradt. Így több ezer, sőt tízezer nem hivatalos, teljesen egyedi MIUI változat jött létre igen hamar, mely segítségével a Xiaomi megadta felhasználóinak azt, amit más nem: egy teljesen személyre szabott, egyedi operációsrendszert.

 

A kínai Apple leszünk – megcsináljuk!

Ezzel az ideológiával vágtak bele a mobilipar meghódításába, és ezt az ideológiát követik a mai napig is. A hazai piacon a Xiaomi megcsinálta azt, amit más nem mert: kihívta maga ellen az Apple termékeit, és elhitette fogyasztóival, hogy a Xiaomi is lehet olyan jó, mint azok. Másolás, vagy csupán ügyes helyezkedés, ezzel az üzenettel a cég nemcsak befutott, de rohamos fejlődésbe is kezdett. Megjelentek az egyéb okos megoldások (hogy ne csak a gyerek legyen okos, de háztartásunk is).

 

Mindez szájhagyomány útján?

Mint ahogy azt már írtuk korábban is, nem volt marketinghadjárat a márka mögött, sem erőteljes PR hátszél. Amit a Xiaomi elért, azt csak a saját márkaüzenetével és rajongóival tette. De esetében ez nagyon is elég volt. Mert a Xiaomi márkaüzenete a „hűha” volt. És ezt a meglepődést az ember tovább akarja adni. Ha valami megragad benne, arról mesélni fog, mesélni akar. Mi is szívesen osztjuk meg a jó élményeinket szeretteinkkel, nem? Segíteni akarunk nekik, és ha valami meg tudja könnyíteni az életünk, szeretnénk, ha családunk, barátaink is átélnék velünk… Hát így terjedt a Xiaomi is, suttogva, lelkesen.

 

És akkor, hogy is ejtjük?

Így a cikk végén most már eláruljuk a nagy titkot a Xiaomi ejtésével kapcsolatban.

A Xiaomi termékeken általában két kínai írásjel található: 小米. Ez a két jel a cég nevének elején is megtalálható. A két jel fordítása sokféle lehet, hívhatják hántolt gabonának, kicsi rizsnek vagy farkas kölesnek is a karaktereket, környezettől függően. A Redmi (红米) termékeket régen Hongmi névvel illették, mely szoros fordítása a vörös rizsnek felelt meg. Mindkét névben megtalálható a “mi” karakter, mely a rizs megfelelője. Ebből az okfejtésből sokan egy egyszerűsítő magyarázatra asszociálnak, és elfogadják, hogy a szó jelentése a „köles”, és a választást azzal magyarázták, hogy a márka esszenciája az apróságokban, a részletek kidolgozottságában rejlik.

Azonban egy másik, sokkal szofisztikáltabb jelentéstan is lehet a szó mögött, mely szerint a Xiaomi nem más, egy buddhista tan, mely szerint a legkisebb hívő is hegyeket tud mozgatni; a MI pedig akár a Mission Impossibe rövidítése is lehetne, ugyanis a márka a lehetetlenre vállalkozott alapulásakor: meg akarta hódítani Kínát. Ezt pedig nem mi találtuk ki, a vállalat atyja, Lei Jun mesélt egy interjúban így márkája nevéről.

 

…és majd’ elfelejtettük, hogy is ejtik?

S-sel. Ilyen egyszerű. Saomi.