Ha kínai, akkor gagyi?

488

A címben feltett kérdés sok embert foglalkoztat. Nézzük csak, mi juthat szüleink eszébe, ha meghallják a kínai szót? Nem is olyan régen, még egy műanyagszagú, túlzsúfolt kisboltot jelentett, ahol a majd’ széteső játékautótól kezdve, a gyerekkel együtt nyúló pólókon át, az érdekes formájú konyhai kiegészítőig mindent meg tudtunk találni némi keresgélés után. A rettegett „Made in China” felirat pedig rosszallást váltott ki belőlünk. Azóta Kína a fejlődés motorja lett. Az elmúlt pár évben számos tévképzetet megdöntött a gazdasági fejlődéssel, mellyel maga mögé utasította versenytársait.

Köztudott, hogy az utóbbi három évtizedben Kína növekedése megállíthatatlan volt. Emiatt nem csoda, hogy mára a világon termelt javak mintegy 25%-át az országban készítik. Ha szétnézünk, mi is könnyedén találhatunk háztartásunkban olyan eszközöket, melyek Kínában készültek. Sőt, ha összeszámolnánk, valószínűleg dominálnánk is háztartási kellékeink nagyját a „kínai” dolgok.

 

Mi minden zajlik odaát?

Nézzük a tényeket: Kínában készül a világ légkondicionálóinak 80%-a, de a világ mobiltelefon állományának 70%-a is náluk kerül összeszerelésre és legyártásra. Az ország a világ ruhatermelésének mintegy 44%-ért felelős, míg a világon gyártott cipők 60%-a kínai. Ennek tükrében látható, hogy a hétköznapi életben Kína megkerülhetetlen.

 

Kínában készült…

Nem olyan nagy csoda, ha valami „Made in China” feliratú. Egyre több nagy márka helyezi át a termelését Kínába, ugyanis egyre jobbak a munkakörülmények, és a termelékenység. Persze a nagy cégek megrendelései a minőségre is pozitívan hatnak. Mi is kutakodtunk a témában, és összeszedtünk pár márkát, melyek már ráléptek a Kínába vezető útra.

 

  1. Prada
    Jó eséllyel kínai az a méregdrága Prada táska, melyet kinézhetünk magunknak a márkabolt csillogó kirakatában. De mégiscsak Pradáról van szó, így is elfogadnánk, ha valaki felajánlaná, nem igaz? A cég azért döntött a Kínába költözés mellett bizonyos termékek előállításnál, mert sokkal költséghatékonyabb, és ennek ellenére is megfelel az elvárt minőségi színvonalnak.
  1. Armani
    Ki gondolta volna, hogy az elegáns zakóujjból kivillanó Armani óra Kínában készült, csak úgy, mint a cég összes többi terméke? Bizony, ha Armanit veszünk, valószínűleg nem akkor csapnak be, ha a címke azt mondja, hogy Made in China, hanem az ellenkező esetben.
  1. Volvo
    A svédek nagy büszkesége, a biztonság autós jelképe. A márka, mely sorra nyeri az elismeréseket és díjakat egyedi fejlesztései miatt, 2010 óta kínai tulajdonban van, mellyel párhuzamosan a vállalat egyre több gyártási folyamatot helyez át Kínába.
  1. Grindr
    Homoszexualitás Kínában? A cenzúra és a tilalmak ellenére a világ legnagyobb meleg randizó applikációja (a Tinder homoszexuális változata) az utóbbi években cserélt gazdát, és került át a vezetése a kínai főhadiszállásra.
  1. Pirelli
    Még teljesen friss hír, hogy a vállalat (mely már jó pár éve kínai fennhatóság alatt van) több, mint 200 millió dollárt fektetett be a kínai gyártósoraiba az elmúlt három évben. Így az autósversenyek elengedhetetlen Pirelli kerekeiről is elmondhatók, hogy „made in China”.
  1. Apple
    A márka, mely kultusza mindenki előtt ismert, és melynek egyik első marketing kampánya arra épült, hogy olcsón megbízható termékeket állít elő amerikaiaknak a hazai piacon, mára teljesen más irányba ment el. Már messze vannak a hazai termeléstől és összeszereléstől, az iPhone-ok, iPad-ek és egyéb termékeik is mind kínai gyártósorokról kerülnek a fogyasztókhoz.

Azonban nem csak az export jelentős az országban, a gazdasági fejlődés következtében a belföldi fogyasztás is megerősödött. Ez azt jelenti, hogy egyre több ember engedheti meg magának a nagyobb pénzköltést. Mindez hatalmas piaci lehetőségeket nyitott meg további fejlesztésekre. Egyre jobb minőségű, és egyre nagyobb mennyiségű hazai termékekkel látták el a piacot, melyek árukat tekintve lekörözik külföldi versenytársaikat, azonban minőségileg tudják nyújtani a megszokott színvonalat a fogyasztóknak, így a vásárlások nőnek. Ezek a márkák nem olyan régen kezdték meg térhódításukat Kínán kívül is, és pár éven belül elképzelhető, hogy teljesen át fogják rendezni az egyéb ázsiai, és esetleg az európai, valamint az amerikai piacokat is.