Amikor az emberek mesélnek egymásnak…

73

 

Mesék, történetek, és érzések. Sokszor előfordul, hogy nem is emlékszünk már rá, hol láttuk vagy hallottuk egy adott márka nevét először, csak megragadt bennünk. Ott van a gondolatainkban, látunk valamit, és rá asszociálunk.

Vissza-visszatérő irodai ebédek témája lehet, hogy ha nincs egy vállalatnak látható marketing kampánya, mégis hogyan lehet sikeres és ismert? Erre két válasz szokott születni: Mégis van marketing kampánya, csak már fel sem tűnik, ha látjuk. Vagy ennyire erős a közösség ereje, és a szájreklámra támaszkodva érik el sikerüket. Mi ma az utóbbival szeretnénk foglalkozni, és egy kicsit belemerülni a rejtelmeibe.

 

Mi a szájreklám?

Vélemények – sok marketinges rémálma a mondás, mely szerint a rossz üzenet hatszor gyorsabban terjed a köztudatban, mint a jó. Akaratlanul is figyelmeztetnénk szeretteinket, ha mi pórul jártunk egy termékkel. Ez máris egy fajta szájreklám, csak éppen a negatív fajtából, ami sok cég rémálma. Kétélű fegyver ez, de akkor mi a jó benne? A történetnek van egy másik része is: néha annyira elégedettek vagyunk valamivel, hogy muszáj mesélnünk róla. Megragad bennünk egy „hűha” érzés, és ezt tovább kell adnunk. Amikor egy márka annyira nekünk lett kitalálva, hogy bezártuk a szívünkbe, és emellett ki is tudunk állni, akkor ezt jelezni szeretnénk. Mindenkinek van egy-két szeretetmárkája, mely mellett szívesen leteszi a voksát. Ez pedig már pozitív szájreklám. Emiatt van, hogy sok márka úgy is tud terjedni, hogy nem költ annyit saját marketing stratégiára. De ezt ki kell érdemelni…

 

Hogyan terjed?

Tehát mesélünk, és nem is keveset. A másik oldalon pedig hallgatunk ismerőseinkre, Adunk a véleményükre a hozzánk közel állóknak. Ha ők azt mondják, hogy ez és az a márka megbízható, akkor a mi megítélésünk is jobb lesz róla. Esetleg még vásárlunk is belőle, ha legközelebb a boltban járva meglátjuk. Emiatt érthető, hogy stabil háttér és szerethető termékek nélkül nem fog terjedni a vállalati üzenet. Ha azonban egy jól működő, megbízható, az átlagostól eltérő terméket tudnak felkínálni pár elsődleges fogyasztónak, azok elégedettségükben mesélni fognak róla ismerőseiknek. Ekkor pedig meg is alapoztuk a suttogó marketingünk alapjait.

 

Mindenki csinálja?

Miután így felvázoltuk a szájreklám menetét, lehet, hogy páran elidegenítve érzik magukat tőle. Ugyan, ki csinálna ilyet egy márka befolyása miatt? Azonban el kell mondanunk, a szájreklámot mindenki használta már legalább egyszer. Ide tartozik az, amikor a felújításra készülő szomszédnak ajánlunk egy mesterembert, illetve, az is ha a szüleink/nagyszüleink kikérik véleményünk, hogy melyik okostelefont vegyék, amin nincs „olyan sok vacak, amihez nem értek, mert én csak az Internetet akarom használni rajta”. Sőt, amikor a kedvenc kávénkról nyilatkozunk, akkor is szájreklámot csinálunk neki.

 

A rajongók ereje

Eddig hétköznapi példákat soroltam fel, amik önkénytelenül is megeshetnek sokunkkal. Azonban az igazi művészet, ha egy márka annyira közel kerül az emberek értékeihez, hogy rajongók lesznek. Önként hoznak létre fórumokat, csoportokat, beszélgetéseket az adott termékeknek. Nem kevés példát ismerünk erre is, csak egy kicsit kell belenéznünk a környezetünkbe. Tegyük is meg: Ha egy márka szerethető, megtörténik az, amire máskor milliókat kellene költeni: a rajongóknak hála egy saját hátterű támogatórendszer épül fel. Méghozzá pusztán a közösség erejéből, nem pedig a pénz miatt. Eszünkbe jut pár ilyen példa? Gondoljunk csak a „fanclubbokra”, hiszen hány nem hivatalos, de annál aktívabb Trónok Harca vagy Star Wars csoport létezik manapság is. De ott vannak az élvonalban az elkötelezett Top Gear-osok, Marvellesek, vagy az Apple, a Xiaomi, a Samsung és a Sony több millió rajongót számláló fórumai, blogjai, csoportjai is. Nekünk is vannak ilyen ismerőseink, nem igaz? Esetleg mi magunk is tagok vagyunk néhány helyen.

Összességében elmondható, hogy a szájreklámot mindenki űzi, csak sokaknak fel sem tűnik. Azonban pont ebben áll a varázsa. Az emberek őszinte véleménye a legjobb eredmény és a legmegbízhatóbb ajánlás, amit egy márka kívánhat magának.