A Xiaomi-sztori

258

Ha még sosem volt Xiaomi terméked, de miután felkeltette az érdeklődésed és elmondod a barátaidnak, hogy Xiaomi termék vásárlását tervezed, jó ha tudod, hogy kétféle reakcióval fogsz találkozni részükről. Lesz, aki azt fogja kérdezni: “Hogy micsodát? Sajomit? Kici óccót?!” De olyan is lesz, aki csak bólogatni fog és csak annyit mond majd: “Nem fogod megbánni! A legjobb döntésed lesz”

Miért van ez a kettősség? Mit tud ez a márka, ami miatt (egyelőre) nincs középút? Készítettünk neked egy rövid összefoglalót, hogy képben legyél az értetlenek reakciójára, és tudd, hogy miért értenek veled egyet a beavatottak.

Néhány dolog, amit érdemes tudnod a Xiaomi-ról

  • A Xiaomi az a 2010. április 6-án tíz partner által alapított cég, ami alig 4 év alatt 2014 decemberében 45 milliárd dollárral a világ egyik legértékesebb magántulajdonban álló vállalatává vált.
  • A nevük jelenthet kicsi rizst vagy kölest (esetleg hántolt gabonát) – attól függ, hogy éppen milyen fordítóprogramba kopizod ezt a két karaktert: 小米
  • Az övék a 2014 áprilisában 3,6 millió dollárért megvásárolt mi.com domain is, ami ezzel az árcédulával a kínai piacon valaha megvásárolt legdrágább domain névnek számít.
  • 2015-ben a cég azzal került be a sajtóba, hogy Guinness-rekordot állított fel: 24 óra leforgása alatt több mint kétmillió készüléket adott el, ami 2,08 milliárd jüan (335 millió dollár) bevételt hozott.
  • Ugyanezen a napon a Xiaomi a 2,12 millió okostelefon mellett további 770 ezer okos készüléket, 247 ezer elosztót, 208 ezer fitneszórát, 79 ezer wifi eszközt és 38,6 ezer okostévét adott el.
  • Az IDC szerint 2014-ben a Xiaomi a világ harmadik legnagyobb okostelefon-gyártója volt a Samsung és az Apple mögött. Ugyanebben az évben, azaz 2014-ben a Xiaomi lett Kínában a legnagyobb okostelefon-szállító, mellyel átvette a Samsungtól vezetőpozícióját.
  • Bár a két elsőt úgy tűnik nem fogjuk tudni megingatni még egy darabig, a harmadik-negyedik helyért nagy csatában vannak a Huawei-jel, 2017 utolsó negyedévében éppen az utóbbi volt a 3. és a Xiaomi a 4.
  • De Indiában – amely az okostelefongyártók globális csataterének legfontosabb frontja éppen – a legtöbb mobiltelefont eladva és ezzel a Samsungot megelőzve, az első számú telefongyártó lett.
  • Magyarországon a legnépszerűbb telefonjai a Redmi 4X, a Redmi Note4 és a Mi A1.

Ezek alapján talán nem véletlen, hogy napjaink „leg” cégévé vált és már a sajtóban is a „kínai Apple” néven beszélnek róluk.
Persze a Xiaomi a marketinget is máshogy kezeli, mint azt a hasonló mammut vállalatoktól megszokhattuk. Nem alkalmaznak hagyományos reklámokat, a termékek népszerűsítését kizárólag közösségi hálózatokon keresztül bonyolítják a hűséges és frissen szerzett vásárlókra támaszkodva, amolyan szájhagyomány útján, száj-alapú-reklámmal. Éveken át mellőzték a márkabolt hálózat kiépítését és kizárólag internetes értékesítést folytattak, nagyobb 3. fél által üzemeltett online áruházakban vagy saját szoftver platformon keresztül, de 2017 év végén megkezdte a nemzetközi márkaboltok nyitását, melyet 2018-ban is továbbiak követtek és követnek majd.

A Xiaomi stratégiájához tartozik az is ahogyan figyelik a vásárlói visszajelzéseket, online közösségeket és az onnan beérkező információk alapján villám gyorsan képesek reagálni, egy-egy szoftvert vagy akár hardvert érintő változtatásban.
A Xiaomi varázs része továbbá a cég saját, egyedülálló ökoszisztémája, amelyet úgy építenek fel, hogy rengeteg innovatív vállalatba fektetnek. Valódi startup-inkubátorként működnek, meghagyva a cégek személyes fejlődését, értékesítésüket támogatva a Xiaomi által létrehozott értékesítési láncon keresztüli megjelenéssel, de nem elvéve azok valódi szabadságát. Ezért lehetséges az, hogy a Xiaomi képes egyszerre jelen lenni, minden trendi elektromos és sok más hétköznapi termék piacán is.